Silver Badge – Strategie & Beleid

Home /  Silver /  Silver Badge – Strategie & Beleid

Strategie & Beleid


Omschrijving

Strategie ontwikkeling is de meest fundamentele managementactiviteit van een organisatie. Om te overleven moeten bedrijven, overheden en personen (managers, executives en directors) zich voortdurend voorbereiden op de toekomst. Hoe beter zij deze inschatten, des te groter de kans op succes. Strategieën zijn opgebouwd rond visie, missie en doelen. Een goede strategie ontstaat uit de afweging van strategische opties die omgezet worden naar te bereiken doelen. Het formuleren van goede doelen op managementniveau is echter geen sinecure.

Vaak lopen de management teams tegen strategische dilemma’s aan. Enerzijds wordt de omgeving steeds complexer en anderzijds maakt de diversiteit van organisaties het lastig om een panklare strategische methodologie te ontwikkelen. Het is van groot belang dat de strategieën die gevolgd worden, naadloos aansluiten bij de mogelijkheden en kansen van een bedrijf.

De module Strategie & Beleid geeft studenten denkrichtingen over de ondernemingsstrategie, strategieformulering en beleidsvorming.

Inhoud

  • Het verkrijgen van kennis en inzicht in de ontwikkelingen die de basis vormen voor het vakgebied strategisch management
  • Kennis en inzicht in de omgevingsaspecten, op macro, meso (industrie) en micro niveau die een rol spelen bij het formuleren van Strategie & Beleid in organisaties
  • Kennis en inzicht in de bekwaamheden en vermogens (“resources en capabilities”) en relatie tussen de bedrijfsstrategie en de doelstellingen van de organisatie
  • Inzicht in het bepalen van de strategische positie
  • Inzicht in en de toepassing van belangrijke strategische instrumenten (tools): stakeholder analyse, governance, cultuur, business models, Vrio-analyse
  • Kennis en inzicht in de verschillende soorten strategieën binnen een organisatie en de opties voor strategie, internationalisering, entrepreneurship, innovatie, mergers, acquisities en allianties
  • Inzicht in de verschillende culturele en ethische aspecten die een rol spelen bij het formuleren en implementeren van strategieën
  • Het evalueren van strategieën op levensvatbaarheid, de effectiviteit van de onderliggende processen bij de tot stand komen van het business plan
  • Het onderkennen van het belang leiderschap en de relatie met strategische verandering na een gekozen strategie
  • Corporate strategie in lijn brengen (alignment) met de organisatiestructuur en de operaties
  • Vanuit de signalen van het eigen vakgebied en de verschillende bedrijfsdisciplines (sales, marketing, purchasing, logistiek, kwaliteitszorg) de ondernemingsleiding van concrete adviezen voorzien om de strategie te formuleren, aan te passen of te implementeren
  • Zelfstandig (en in teamverband) kunnen onderzoeken, evalueren (review) en beoordelen wat de effectiviteit is van bestaande, gevolgde strategieën

Opleidingsprestatie

Duur: 4 college dagen

SBU: 168 studiebelasting uren

ECTS: 6 studiepunten

Toetsing: Schriftelijk betoog, groepspresentatie & onderzoekspaper


Verifieer een badge

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors